Si de samme tingene igjen og igjen
- uten å gjennta deg selv.

 

USP - Unique Selling Proposition

Bedrifter får før eller siden behov for å tenke gjennom hva som er unikt ved dens merkevare - ikke bare bedriftens produkter og tjenester, men også som aktør i egen bransje.


Jo før du gjennomfører denne analysen, desto bedre er bedriften stilt i konkurransen om kundenes oppmerksomhet, og du vil få et bevisst forhold til å skape relevante ønsker hos forbrukeren til å velge akkurat dine produkter og tjenester. Det gir bedriftens markedsavdeling en presis oversikt over hvilke egenskaper det er som skal fokuseres på i kommunikasjonen med markedet. Disse unike egenskapene kalles Unique Selling Propositions, eller på godt norsk Unike Salgsargumenter eller Salgsløfte.


USP-Begrepet ble første gang satt i system av marketing-pioneren Rosser Reeves i 1940-årene. Reeves oppdaget, at de mest suksessrike reklamer alltid fremhevet produktets unike fordeler og ga målgruppen et logisk argument for at velge produktet. For å sikre at han alltid hadde fokus på disse aspektene, kom Reeves opp med konseptet Unique Selling Proposition, og hans klassiske USP-skabelon består av følgende tre enkle punkter:


1:   Du skal alltid tilby dine kunder en fordel

2:   Denne fordelen skal være unik for ditt produkt

3:   Fordelen skal være sterk nok til å tiltrekke nye kunder, selvom de ikke kjenner din bedrift.

|     markedsføring     |     sykkel     |       fotografi       |      video      |      musikk      |